Przejdź do treści Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki

Ustalenia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej za rok finansowy EFROW 2013

Ustalenia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej za rok finansowy EFROW 2013 dotyczące naruszeń ustawy Prawo zamówień publicznych przez Beneficjentów PROW 2007–2013
W wyniku zakończenia czynności w zakresie audytu gospodarowania środkami pochodzącymi z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich w roku finansowym 2013, Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej przekazał Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ustalenia i rekomendacje dotyczące, m.in. błędów w zamówieniach publicznych. Stwierdzone przez GIKS błędy dotyczą, przede wszystkim, naruszenia zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, w tym:
 
• Podział zamówienia w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy (zalecono podjęcie działań zmierzających do odzyskania wydatków niekwalifikowalnych);
• Nieuwzględnienie na etapie postępowania o udzielenie zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej usługi nadzoru autorskiego i podpisanie umowy na pełnienie nadzoru autorskiego w trybie negocjacji z autorem dokumentacji projektowej (zalecono podjęcie działań zmierzających do odzyskania wydatków niekwalifikowalnych);
• Nadmierne warunki udziału w postępowaniu dla wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia np. żądanie przez zamawiającego w siwz, jako warunek udziału w postepowaniu, umowy konsorcjum (zalecono podjęcie działań zmierzających do odzyskania wydatków niekwalifikowalnych);
• Użycie nazw własnych w szczegółowym zakresie robót bez informacji, iż dopuszcza się rozwiązania równoważne (zalecono podjęcie działań zmierzających do odzyskania wydatków niekwalifikowalnych);
• Bezpodstawne odrzucenie oferty wykonawcy oferującego najniższą cenę (odrzucenie oferty za rażące błędy w kosztorysie ofertowym – pominięcie w wycenie znacznej części robót, mimo iż zgodnie z zapisami siwz wynagrodzenie miało charakter ryczałtowy i wykonawca nie był on zobowiązany do złożenia kosztorysu ofertowego) (zalecono podjęcie działań zmierzających do odzyskania wydatków niekwalifikowalnych);
• Dokonanie istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty nieprzewidzianych w ogłoszeniu o zamówieniu i siwz (zalecono podjęcie działań zmierzających do odzyskania wydatków niekwalifikowalnych);
• Nie zawarcie w siwz żądania określonego w art. 36 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. wskazanie przez wykonawcę w ofercie części zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom,
 
oraz inne naruszenia ustawy Prawo zamówień publicznych, w tym:

• Niewłaściwe ustalenie wartości zamówienia publicznego (nie uwzględnienie w wartości zamówienia zamówień uzupełniających, które zostały przewidziane w siwz);
• Rozbieżności pomiędzy treścią ogłoszenia o zamówieniu a siwz;
• Określenie warunków udziału w postępowaniu w sposób niestaranny (nie jednoznacznie określony warunek wiedzy i doświadczenia) lub w sposób nieadekwatny do przedmiotu zamówienia.
• Żądanie przez Zamawiającego dokumentów niezgodnych z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form w jakich te dokumenty mogą być składane.
 
W związku z powyższym zaleca się aby Beneficjenci PROW na lata 2007–2013:
 
• Zobowiązani do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych przeprowadzali postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie przepisami prawa, ze szczególnym uwzględnieniem zasady zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców;
• Nie zobowiązani do stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych na podstawie art. 3 ust.1 pkt 5 ustawy oraz w przypadku, gdy szacunkowa wartość zamówienia nie przekracza równowartości 14.000 euro powinni dokonywać wydatki publiczne zgodnie z art. 44 ust. 3 i 47 ustawy o finansach publicznych tj. „w sposób celowy i oszczędny z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów wraz z ich udokumentowaniem”, a więc „podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy”.