S14 z Aleksandrowa do Pabianic

sobota, 25 czerwca 2022

Mapy dostępne na smartfonach jeszcze tego nie odnotowały, a pierwsze samochody już mknęły Drogą Ekspresową S14 z węzła Aleksandrów w stronę Pabianic.  Właśnie otwarty został kluczowy odcinek zachodniej obwodnicy Łodzi: ponad 12 km dwupasmowej drogi i zjazdy na Aleksandrów, Konstantynów, Retkinię i Lublinek.

- Mamy pierwszą sobotę wakacji i otwieramy drogę, którą mieszkańcy naszego województwa będą mogli ruszyć w przestrzeń komunikacyjną – mówił podczas otwarcia drogi w sobotni poranek marszałek Grzegorz Schreiber.

- Kończymy tę inwestycję zgodnie zapowiedziami – informował wicepremier Piotr Gliński.

Żeby domknąć ring autostradowy wokół Łodzi trzeba jeszcze dokończyć 16 kilometrowy odcinek z Aleksandrowa do Emilii, gdzie S14 połączy się z A2.

- Ostatni fragment drogi powinien być skończony w przyszłym roku – zapowiada wicepremier Gliński. - Termin tego kontraktu to 30 kwietnia – dodaje.

- Myślę, że niebawem będziemy się spotykać w związku z inwestycjami firm, które będą się tutaj lokować – mówił Waldemar Buda, minister inwestycji i rozwoju. Jednocześnie przypomniał, że dzięki programowi Polski Ład, Łódź pozyskała pieniądze na wykonanie dojazdów do autostrady, w tym ul. Szczecińskiej. – Nie widziałem wprawdzie jeszcze rozpoczętych prac, ale wierzę, że miasto te inwestycje zrealizuje – dodał.

- Przejazd przez Łódź po jej zachodniej stronie skrócił się nawet o pół godziny – cieszył się poseł Marek Matuszewski, który zamierzał przedostać się ze Zgierza do Ksawerowa.

Oddany do użytku odcinek S14 zrealizowało konsorcjum Budimex-Strabag. Wartość kontraktu to ok. 630,5 mln zł. Inwestycja była sfinansowana z pieniędzy unijnych i krajowych. Wzdłuż drogi powstało 17 obiektów inżynieryjnych. Na budowie w kluczowych momentach pracowało pół tysiąca ludzi i ponad 200 maszyn budowlanych.

Przypomnijmy, że powstanie S14 jeszcze pięć lat temu wcale nie było takie oczywiste. W 2017 Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa było zmuszone unieważnić przetarg na budowę S14 z powodu znacznego przekroczenia kosztorysu inwestorskiego w ofertach złożonych przez wykonawców. Żeby zmieścić się w założonej kwocie nowy przetarg ogłoszony przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przewidywał wybudowanie drogi bez trzech zjazdów: Teofilów, Lućmierz i części węzła Emilia. Na skutek wielu interwencji, ta decyzja została zmieniona i S14 powstanie w planowanym wcześniej kształcie, tzn. z wszystkimi zjazdami.

Powstanie oddanego dziś do użytku węzła zapowiedział podczas wizyty w Łodzi premier Mateusz Morawiecki dwa lata temu. - Rząd sfinansuje jego budowę – poinformował wtedy. - Sfinansujemy ten węzeł dla łodzian - dodał. O takie rozwiązanie zabiegał m.in. marszałek Grzegorz Schreiber.

jg, as

fot. Sebastian Sołtyszewski