Nowy wiadukt w Koluszkach

środa, 28 lipca 2021

Wiadukt nad torami w Koluszkach, fragment drogi wojewódzkiej 715, łączy dwie części miasta. Nic dziwnego, że przejeżdża nim dziennie nawet 15 tys. samochodów. Wiadukt powstał w 1975 roku i od tego czasu przechodził jedynie remonty zabezpieczające. Dlatego sypie się i stwarza poważne zagrożenie dla samochodów i ruchu kolejowego. Ale to się zmieni. W środę (28 lipca) podpisana została umowa na budowę nowego obiektu, który zastąpi dotychczasową budowlę.

- Zakres tych prac to 25,5 miliona złotych. To 18 mln zł z budżetu województwa i 7 mln zł pozyskanych z budżetu krajowego – wylicza marszałek Grzegorz Schreiber. - To na pewno wyzwanie dla mieszkańców Koluszek, bo miasto zostanie mocno podzielone brakiem wiaduktu przez pewien czas. Wszystko w rękach włodarzy, pana burmistrza, żeby nie wyłączyć mieszkańców z normalnego życia. Ze swojej strony możemy apelować do wykonawcy, żeby szybko zrealizować prace i nie przekroczyć terminu wykonania. Tak, żebyśmy mogli wrócić tutaj pod koniec przyszłego roku i powiedzieć, że oto mamy nowy obiekt, na który Koluszki czekały od lat i który będzie służył nie tylko mieszkańcom miasta, ale nam wszystkim.

Mirosław Kukliński, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich, który podpisał umowę z wykonawcą, mówi, że zarząd wydawał nawet do 200 tys. zł rocznie na zbijanie tynków i doraźne naprawy na wiadukcie. – Będziemy szli na rękę wykonawcy, aby zminimalizować utrudnienia i czas prac – dodał.

A zadanie będzie trudne, bo trzeba m.in. wyburzyć obecny wiadukt. To oznacza utrudnienia dla kierowców, którzy będą musieli korzystać z objazdów. A te zostały już wyznaczone. Auta do 5 ton będą kierowane ulicami 3 Maja, Krańcową przez Felicjanów, a potem ul. 11 Listopada do ronda przy wiadukcie. Cięższe pojazdy pojadą przez: Rokiciny, Ujazd i Budziszewice. Dzięki zastosowaniu technologii tzw. nasuwu podłużnego nie będzie natomiast zatrzymywany ruch pociągów. To szczególnie ważna informacja dla pasażerów jeżdżących z Łodzi w stronę Warszawy.

Nowy obiekt będzie miał 132,3 m długości i 13,4 m szerokości. Długość najdłuższego przęsła wyniesie 33 m. Inwestycja zakłada również rozbudowę dojazdów do wiaduktu oraz przebudowę skrzyżowań z ulicami Łódzką i Przejazd. Powstaną nowe chodniki i oświetlenie. Przebudowana zostanie sieć wodociągowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna. Jezdnia i wiadukt zyskają kanalizację deszczową. Wykonawcą prac jest firma PRIMOST Południe z Będzina.

bg, jg/fot. Sebastian Sołtyszewski

Media