Łódzkie zgłasza swoje projekty do Programu Kolej Plus

czwartek, 20 sierpnia 2020

Marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber przedstawił dziś (20 sierpnia) szczegóły realizacji trzech projektów kolejowych w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej Plus. W Bełchatowie mówił o modernizacji linii Piotrków - Bełchatów z przedłużeniem do Kleszczowa oraz o połączeniu kolejowym Wielunia z Łodzią, natomiast w Opocznie zapowiadał elektryfikację trasy z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska Kamiennej.

Podczas konferencji, która odbyła się na wiadukcie kolejowym w Bełchatowie, podpisane zostały listy intencyjne z przedstawicielami samorządów Bełchatowa, Kleszczowa i Wielunia w sprawie modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej z Piotrkowa do Bełchatowa z przedłużeniem do Bogumiłowa w gminie Kleszczów oraz budowy łącznika linii kolejowej nr 181 z Wielunia z linią nr 131 w miejscowości Chorzew Siemkowice.

W wydarzeniu, oprócz marszałka Grzegorza Schreibera, wzięli udział: Mariola Czechowska, prezydent Bełchatowa, Paweł Okrasa, burmistrz Wielunia, Sławomir Chojnowski, wójt Kleszczowa, Paweł Rychlik, poseł PiS oraz Paweł Kowalczyk, radny Sejmiku WŁ.

- Udział w programie Kolej Plus jest wielką szansą dla województwa łódzkiego. Ma na celu przede wszystkim wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego miejscowości w regionie łódzkim – mówił podczas konferencji marszałek Grzegorz Schreiber. - Dziś  informujemy mieszkańców województwa o tym, że składamy do PKP projekty budowy i modernizacji linii kolejowych. Następnie przygotowane projekty będą musiały zostać rozpatrzone przez PKP, a  po pozytywnej odpowiedzi będziemy mogli przystąpić do drugiego etapu, do prac przygotowawczych.

Jak dodał marszałek Schreiber, udział w projekcie to także wsparcie rozwoju gospodarczego regionu łódzkiego dzięki nowym ofertom  inwestycyjnym oraz nowym miejscom pracy, które zostaną utworzone podczas realizacji projektów, a także po uruchomieniu nowych połączeń kolejowych ze stolicą województwa.

- W ubiegłym roku województwo łódzkie przystąpiło do rządowego programu walczącego z wykluczeniem komunikacyjnym. Samorząd województwa mocno zaangażował się tworząc sieć nowych połączeń autobusowych. Dzisiaj robimy kolejny krok – dodał marszałek. 

-  Dla mieszkańców Bełchatowa i okolic udział w tym programie to ogromna szansa – powiedziała prezydent Mariola Czechowska. - Na bezpośrednie połączenie z Łodzią, a przede wszystkim na rozwój gospodarczy miasta ale i całego regionu.

- Gmina Kleszczów od wielu lat zabiega o połączenie kolejowe – mówił wójt Sławomir Chojnowski  - Mamy kilka stref przemysłowych, brakuje nam właśnie połączenia kolejowego, a to ogromna szansa na nowe miejsca pracy, na napływ nowych pracowników, chociażby z Bełchatowa, do strefy przemysłowej. Nowi inwestorzy to też wpływy i podatki dla gminy.

Burmistrz Wielunia Paweł Okrasa podkreślił, że porozumienie da korzyści obu stronom:
- Mieszkańcy naszego powiatu będą mogli dojechać pociągami do stolicy województwa, co poszerza spektrum działań logistycznych w zakresie gospodarczym. Będzie to również korzyść dla województwa i Łodzi. Dziś większość absolwentów wieluńskich szkół średnich wybiera uczelnie wyższe we Wrocławiu z powodu dobrego połączenia komunikacyjnego. Wierzę, że otwarcie kolejowego połączenia z Łodzią sprawi, że młodzi ludzie częściej będą wybierać uczelnie łódzkie, w których jest wysoki poziom kształcenia.

Łączenie dwóch województw 

Na stacji kolejowej w Opocznie marszałek Grzegorz Schreiber przedstawił z kolei szczegóły modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki - Skarżysko Kamienna. O pieniądze na realizację tej inwestycji województwo łódzkie będzie ubiegać się wspólnie z województwem świętokrzyskim. O tym porozumieniu mówili w Opocznie marszałek Grzegorz Schreiber oraz Andrzej Bętkowski, marszałek województwa świętokrzyskiego.

- Kolej nie zna granic, ludzie jeżdżący koleją chcieliby przemieszczać się pomiędzy miejscowościami niezależnie od tego, w którym regionie one leżą. Na tym dworcu pociąg kończy bieg, a powinien jechać dalej w kierunku województwa świętokrzyskiego. I taki właśnie jest nasz cel. Program Kolej Plus daje możliwości realizacji tego celu i dlatego chcemy do niego wspólnie aplikować – mówił marszałek Grzegorz Schreiber. – Na razie chcemy pozyskać pieniądze na realizację początku tej inwestycji, na dokumentację, ale będziemy to planować dalej. Już ustalamy szczegóły drugiego etapu realizacji. Byłoby pięknie, gdyby z tej stacji w uroczym Opocznie, czy w Skarżysku Kamiennej można było w przyszłości wsiąść do pociągu byle jakiego i choćby na dzień wpaść do Tomaszowa. Albo i dalej – dodał żartobliwie marszałek

- Ta linia kiedyś służyła ludziom i chcemy, by znów tętniła życiem. W moim Skarżysku lada chwila zostanie oddany do użytku pięknie wyremontowany dworzec. Życzymy sobie, by inne dworce na trasie do Tomaszowa, również Opoczno, też nabrały wyglądu przystającego do dwudziestego pierwszego wieku. Jeśli chodzi o program Kolej Plus, cieszę się, że robimy to wspólnie, ponieważ ta trasa nas łączy – mówił Andrzej Bętkowski.

Projekty z Łódzkiego zgłaszane do programu Kolej Plus

1. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna” - przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi.

  • Długość modernizowanej linii: ok. 88 km
  • Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2024

2.  „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.

  • Długość modernizowanej linii: ok. 34,3 km
  • Długość budowanej linii: ok. 7,2 km
  • Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028

3. „Budowa linii łączącej linię kolejową nr 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)” – przygotowanie studium projektowo-technicznego obejmującego m.in. dokumentację projektową wraz z decyzjami administracyjnymi i realizacja robót.

  • Długość budowanej linii: ok. 30 km
  • Planowany okres realizacji Projektu: 2021 – 2028

Ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego.

Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85%, pozostałe 15% stanowić będą środki własne samorządów. Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15% udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji  o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej  lub opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej wraz  z realizacją robót.

Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.

aa, jg, bg /fot. Adam Staśkiewicz (Bełchatów), Sebastian Sołtyszewski (Opoczno)