Łódzkie gra w zielone i zdobywa nagrody

czwartek, 17 listopada 2022

Zieloną Nagrodę Kolejową za wspieranie kolei w dążeniu do neutralności klimatycznej odebrał dziś marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber podczas Kongresu Kolejowego w Warszawie. O przyznaniu nagród – już po raz drugi -  zdecydowali przedstawiciele Railway Business Forum i redakcji "Rynek Kolejowy".

Czołowi polscy i zagraniczni eksperci spotkali się w czwartek (17 listopada) w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie na Kongresie Kolejowym – najważniejszym cyklicznym wydarzeniu tej branży. Podczas uroczystej gali wręczone zostały Zielone Nagrody Kolejowe. Przewoźnicy pasażerscy i towarowi, a także inne podmioty otrzymali statuetki za działania nadające transportowi kolejowemu jeszcze bardziej ekologiczny charakter. Wśród laureatów znalazł się marszałek województwa łódzkiego.

- W województwie łódzkim wolimy działać zamiast mówić - stwierdził Grzegorz Schreiber. - Mamy tego efekty - Zieloną Kolej w Łódzkiem. Razem z prezesem ŁKA Januszem Malinowskim podejmujemy odważne decyzje i to się opłaca. Ta nagroda to dla nas zarówno satysfakcja, jak i motywator do dalszego działania.

- To nagroda przede wszystkim dla Województwa Łódzkiego, bo to ono zamawia coraz większą liczbę połączeń, a takie są oczekiwania pasażerów. Tych połączeń każdego roku jest więcej. W ciągu 4 lat liczba pociągów praktycznie się podwoiła – dodał z kolei Janusz Malinowski, prezes ŁKA.

Podczas Kongresu eksperci podkreślali skuteczność działań naszego samorządu w kwestii rozwoju kolei, a szczególnie łączenia transportu kolejowego z drogowym.

- Jest bardzo wiele powodów, które przekonały nas, że warto tę nagrodę przyznać właśnie marszałkowi – mówił Adrian Furgalski, przewodniczący Zarządu Forum Kolejowego Railway Business Forum i prezes Zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. - Łódzka Kolej Aglomeracyjna to świetny przykład przewoźnika, w przypadku którego mamy do czynienia choćby z próbą odbudowy ruchu kolejowego w tych miejscowościach, gdzie tego ruchu nie było albo skończył się wiele lat temu, mam na myśli program „Kolej Plus”, dzięki któremu dwa miasta – Wieluń i Bełchatów – powrócą na mapę kolejową.

O zasłużonych pochwałach dla działań samorządu województwa łódzkiego i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej mówił także sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel: - Od kilku lat obserwujemy stały, konsekwentnie realizowany postęp. ŁKA rozwija się bardzo dynamicznie, jest przyjazna pasażerom, stara się dostosować do ich potrzeb. Do tego dochodzi dobre wykorzystanie środków z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, komponowanie nowych linii autobusowych z transportem kolejowym, co powoduje, że województwo łódzkie zyskuje komplementarny transport zbiorowy.

Przypomnijmy, że łódzka kolej jest podmiotem, dla którego ekologia jest jednym z priorytetów. Spółka jest pierwszym pasażerskim przewoźnikiem w Polsce, który dołączył do programu Zielonej Kolei, powołanego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i koordynowanego przez PKP Energetyka. Dzięki temu do napędu trakcyjnego wykorzystujemy już 30% zielonej energii. Niedługo będzie to 50%, a zmierzamy do pełnego jej wykorzystania.

Zieloną Nagrodę Kolejową za wdrażanie pro-ekologicznych projektów nasza kolej odebrała również przed rokiem. Poza tym w 2021 podczas 14. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO ŁKA została laureatem nagrody „Firma Kolejowa Odpowiedzialna Społecznie”. Doceniono wówczas jej przejrzyste i etyczne działania na rzecz środowiska naturalnego, lokalnej społeczności, pracowników, dostawców i pasażerów. ŁKA jest również najlepsza w tworzeniu świata bez barier. W 2021 została bowiem laureatem międzynarodowej nagrody w dziedzinie dostępności. W 2019 r. naszą kolej doceniono podczas 13. Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO za innowacyjny system integracji komunikacji kolejowej i autobusowej w województwie łódzkim.

 

as

fot. Piotr Wajman 

Media