Kolejarze samorządowi rozmawiają w Łodzi

poniedziałek, 22 czerwca 2015
W hotelu Double Tree by Hilton rozpoczęła się konferencja „Koleje Samorządowe - Szanse i Zagrożenia”. Na dwudniowe spotkanie, organizowane po raz pierwszy w województwie łódzkim, przybyli eksperci i przedstawicieli firm zaangażowanych w kolejowe projekty samorządowe.
 
Konferencję otworzył Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego i twórca Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej: - Konferencja odbywa się w niezwykle ważnym momencie z uwagi na start nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej. Łódzkie ma kilka bardzo ważnych projektów dotyczących kolei, które chce wesprzeć dofinansowaniem unijnym. To będzie także miejsce, w którym można zapoznać się z problemami doświadczonych samorządowych spółek kolejowych, jak np. Koleje Mazowieckie, i wyciągnąć wnioski dla siebie – powiedział.
 
Referat wprowadzający „Ład przestrzenny jako warunek ekonomicznej efektywności transportu szynowego – Wyzwania dla krajowej i regionalnej polityki osadniczej” wygłosił prof. Tadeusz Markowski, przewodniczący Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk oraz prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich.
 
Podczas tego wydarzenia Łódzka Kolej Aglomeracyjna oficjalnie podsumowała pierwszy rok przewozów pasażerskich. Projekt pochłonął dotychczas 457 milionów złotych (60 procent dotacji unijnej). Na czterech liniach (z Łodzi do Sieradza, Kutna, Łowicza i Koluszek) jeździ obecnie 20 szynobusów i 15 zmodernizowanych pociągów. - Frekwencja przez pierwszy okres funkcjonowania pokazuje, że zdaliśmy ten egzamin również pod względem marketingowym. Średnia dzienna przekraczała 1000 osób na linię, a jednorazowa frekwencja potrafiła wynieść nawet 190 procent. A trzeba pamiętać, że jesteśmy nowym przewoźnikiem i musieliśmy się wkomponować w rozkłady jazdy. Widać, że zrobiliśmy to dobrze, skoro wiele osób wybrało naszą ofertę – powiedział Andrzej Wasilewski, prezes ŁKA.
 
Na miesiąc przed pierwszą rocznicą uruchomienia przewozów Łódzka Kolej Aglomeracyjna przekroczyła liczbę miliona przewiezionych pasażerów. Badania przeprowadzone wśród podróżnych wykazały, że 90 procent ludzi korzystających z ŁKA jest zadowolonych z jakości jej usług.
 
Na pewno wpływ na dobre wyniki ŁKA miał komfort jazdy, jaki spółka oferuje w nowoczesnych składach. W jej flocie jeżdżą pociągi Flirt 3 - dwuczłonowe zespoły elektryczne rozwijające prędkość 160 km/h i mieszczące 254 pasażerów. Oferują one wiele udogodnień, m.in. możliwość przewozu większego bagażu i rowerów, klimatyzację oraz monitoring wnętrza. W pojazdach znajdują się też monitory LCD. Są to pierwsze w Polsce pociągi seryjnie wyposażone w Europejski System Sterowania Pociągiem ETCS poziomu 2, który zapewnia większe bezpieczeństwo podróżowania.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna oraz Koleje Dolnośląskie otrzymały certyfikaty członkowskie Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na rzecz Kolei, która jest organizatorem Konferencji.
(al)