Historyczny moment dla Łódzkiego. Kolejna umowa na projekt z programu Kolej Plus podpisana

czwartek, 15 grudnia 2022

Odbudowa linii kolejowej nr 24 Piotrków – Bełchatów na długości ponad 33 km i jej wydłużenie o prawie 7 km. Nowe stacje i oczywiście nowe połączenia kolejowe. Właśnie podpisano kolejną umowę na projekt realizowany dzięki pieniądzom z rządowego programu Kolej Plus. To historyczny moment dla Łódzkiego, bo miasta takie jak Piotrków, Bełchatów, Wieluń i Wieruszów zyskają dostęp do międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.

Umowę – z udziałem Grzegorza Schreibera, marszałka województwa łódzkiego i Arnolda Brescha, członka Zarządu PKP PLK S.A. – podpisano w czwartek (15 grudnia) podczas Europejskiego Forum Gospodarczego, które 14 – 16 grudnia odbywa się w Hotelu Vienna House Andel's  w Łodzi.

Projekt „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” (w ramach Programu Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus) polega na przygotowaniu studium projektowo-technicznego, obejmującego m.in. dokumentację wraz z decyzjami administracyjnymi i realizację robót.

Realizacja zadania oznacza odbudowę istniejącej linii kolejowej nr 24 na długości ok. 33,6 km i budowę nowego odcinka o długości ok. 6,6 km. Wybudowane zostaną też nowe stacje/przystanki kolejowe (Wola Krzysztoporska, Korczew, Bełchatów Miasto, Kurnos, Zarzecze, Trząs, Bogumiłów).

Dzięki inwestycjom z programu Kolej Plus i planowanej - w ramach Funduszy Europejskich dla Łódzkiego 2027 - budowie nowej linii kolejowej, która połączy Bełchatów z linią kolejową nr 131, stworzony zostanie nowy ciąg komunikacyjny w województwie łódzkim, łączący Piotrków Trybunalski, Bełchatów, Wieluń i Wieruszów. Będzie to historyczny moment dla regionu, bowiem miasta te zyskają dostęp do międzynarodowego kolejowego korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk.

W efekcie w ciągu 5 lat uruchomione zostanie (i sfinansowane przez Województwo Łódzkie) 5 par pociągów na dobę w relacji Łódź – Bełchatów/Bogumiłów, w tym jedna para będzie finansowana przez partnerów projektu.

Projekt ma zostać zrealizowany do 2028 r. Jego szacunkowa wartość to 661,7 mln zł, w tym wkład własny samorządów to 99,2 mln (Województwo Łódzkie - 38,1 mln, miasto Bełchatów - 30,6 mln, Kleszczów - 24,5 mln, gmina Bełchatów - 5 mln, gmina Wola Krzysztoporska - 1 mln).

- Do naszego województwa płyną kolejne środki. Kwota ponad 660 mln robi wrażenie – mówił marszałek Schreiber. – Zmodernizowana zostanie linia, która dziś jest wyłączona z obiegu. Chcemy przywrócić Bełchatowowi komunikację kolejową.

Wyniki naboru do programu Kolej Plus zostały ogłoszone w kwietniu. Ponad 13 mld zł pozwoli na realizację kilkudziesięciu inwestycji w całym kraju. To łącznie 1200 kilometrów linii kolejowych. Na liście wybranych projektów znalazły się wszystkie 3 zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.

To - oprócz odbudowy i wydłużeniu linii kolejowej nr 24 - budowa liczącej około 30 kilometrów linii kolejowej z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, która zapewni mieszkańcom tej części województwa bezpośrednie połączenie z Łodzią (umowa na projekt została podpisana w sierpniu 2022 r.).

Trzeci z projektów to, realizowana przy współpracy z województwem świętokrzyskim, dokumentacja modernizacji około 88 kilometrów linii kolejowej nr 25 między Tomaszowem Mazowieckim i Skarżyskiem Kamienną.

Łączna wartość inwestycji, które zrealizowane zostaną w Łódzkiem to 1 miliard 250 milionów zł, z czego 1 miliard 50 milionów to dofinansowanie rządowe, a pozostała kwota to wkład marszałka województwa łódzkiego i lokalnych samorządów.

Rola i znaczenie transportu kolejowego w regionie, a także planowane inwestycje w infrastrukturę kolejową to tematy poruszane podczas tegorocznego Europejskiego Forum Gospodarczego. Gościem specjalnymi panelu „Kolej siłą napędową rozwoju regionu – likwidacja wykluczenia komunikacyjnego w Łódzkiem” był Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. - Celem rządowego programu Kolej Plus jest przyłączanie do mapy kolejowej miast powyżej 10 tys. mieszkańców i łączenie ich z największymi miastami w danym regionie – mówił. – Województwo łódzkie często stawiam jako przykład. Inwestujecie duże pieniądze w kolej – w infrastrukturę, w tabor. Śmiało też korzystacie z pieniędzy Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

 

as

fot. Piotr Wajman

Media