Bezpieczniej na drogach w Łódzkiem. Z rządowym wsparciem bliżej do obwodnic i wiaduktów

poniedziałek, 23 maja 2022

Już za kilka miesięcy mieszkańcy Pragi w pow. poddębickim odetchną z ulgą. Uciążliwy ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miejscowości dzięki obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 703. To jedna z trzech obwodnic budowanych w Łódzkiem w ramach Rządowego Programu Rozwoju Dróg. W poniedziałek, 23 maja, właśnie w Pradze, marszałek Grzegorz Schreiber i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisali umowy na dofinansowanie inwestycji na łączną kwotę ponad 76 milionów złotych.          

- Tutaj, w Pradze, widzimy, że nie jest to tylko obietnica rządu i samorządu województwa łódzkiego, ale realnie wykonywana praca. Stoimy na drodze, która jest już budowana. To nie przypadek, że są z  nami samorządowcy, starosta, radna sejmiku, ponieważ to ludzie stąd, którzy na co dzień nie mogą bezpiecznie dojechać do pracy, przewieźć dzieci do szkoły. To oni zachęcili mnie do tego, żebym wystąpił do pana ministra i do rządu, aby uzyskać pieniądze na tę inwestycję – powiedział marszałek Grzegorz Schreiber.

Trzy podpisane w poniedziałek umowy to łącznie ponad 76 mln zł dofinansowania z RPRD do budowy trzech obwodnic na terenie Łódzkiego. W Pradze, w ciągu drogi wojewódzkiej 703, już powstaje nowy odcinek drogi o długości 1,3 km (koszt inwestycji to 11,538 mln zł; kwota dofinansowania: 7,3 mln zł). W ramach zadania, zostanie też wykonana nowa jezdnia, zjazdy i chodniki.

Obwodnice w Kwaskowie i Bełchatowie są na etapie przetargów. W Kwaskowie 600 metrów obwodnicy będzie niezwykle ważne dla zwiększenia bezpieczeństwa pieszych, przede wszystkim uczniów miejscowej szkoły podstawowej (koszt zadania to 12,85 mln zł, kwota dofinansowania: 6,5 mln zł). Obwodnica w Bełchatowie to największa z tych trzech inwestycji. 8,1 km drogi pozwoli wyprowadzić z centrum miasta ruch tranzytowy z Łodzi, Łasku, Kamieńska (koszt zadania: 124,845 mln zł, kwota dofinansowania 62 mln zł).

W podpisaniu umowy wzięli udział także poseł Marek Matuszewski, senator Przemysław Błaszczyk, radna Sejmiku Województwa Łódzkiego Dorota Więckowska, starosta poddębicka Małgorzata Komajda, samorządowcy z powiatu poddębickiego oraz przedstawiciele wykonawcy.

Trzy nowe obwodnice w znaczący sposób poprawią bezpieczeństwo zarówno użytkowników dróg wojewódzkich, jak i mieszkańców miejscowości, z których wyprowadzą ciężki ruch. To także kolejny przykład rządowego wsparcia dla inwestycji realizowanych przez samorząd województwa łódzkiego.

- Dzisiaj realizujemy program wsparcia budowy 51 obwodnic w ciągu dróg wojewódzkich w naszym kraju. Obwodnic dużych miast, ale i niedużych osiedli – podkreślił minister Andrzej Adamczyk i przypomniał, że w wielu z tych miast i miejscowości obecny układ komunikacyjny stanowi duże niebezpieczeństwo dla mieszkańców. – Żadna z tych osób nie powinna i nie będzie się zastanawiać, kto administruje tą drogą, kto nią zarządza. Ważne, żeby ona była bezpieczna, komfortowa i przewidywalna w czasie dojazdu. Takimi trasami stają się również drogi wojewódzkie.

Do słów ministra nawiązał również Marszałek Województwa Łódzkiego.

- Ministerstwo i rząd w naprawdę dużym stopniu finansują inwestycje w infrastrukturę całego województwa. Bardzo się z tego cieszymy, ale jeszcze bardziej cieszę się z tego, że rząd nie zapomina o takich miejscowości jak Praga czy Kwasków, bo także tam rozbudowujemy infrastrukturę – powiedział i zwrócił się bezpośrednio do ministra Andrzeja Adamczyka. – Panie ministrze, chcemy i prosimy o to, żeby w naszym województwie powstawało więcej takich lokalnych inwestycji.

Kolejnym przykładem poprawy bezpieczeństwa drogowego w Łódzkiem było otwarcie wiaduktu nad torami kolejowymi w Skierniewicach. W uroczystym przecięciu wstęgi, obok marszałka i ministra, wzięli udział także parlamentarzyści: posłowie Robert Telus, Grzegorz Wojciechowski, Dariusz Klimczak, senator Michał Ambrozik, prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, prezes PKP Cargo S.A. Dariusz Seliga, przedstawiciele wykonawcy, firmy Skanska S.A. oraz gospodarz wydarzenia, czyli Krzysztof Jażdżyk, prezydent Skierniewic.

Jak wielokrotnie podkreślano podczas otwarcia, mieszkańcy na wiadukt czekali wiele lat. Była to strategiczna inwestycja dla Skierniewic, bo na trasie Warszawa – Katowice dziennie kursuje ponad 100 pociągów. Bezkolizyjne skrzyżowanie nie tylko poprawi bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych, ale także pozwoli im zaoszczędzić czas, który tracili stojąc na przejeździe. Wiadukt był wspólną inwestycją miasta Skierniewice oraz PKP PLK i kosztował 37 mln zł, z których 17 mln zł było dotacją z rezerwy budżetowej państwa.

Z nowego wiaduktu w Skierniewicach marszałek Grzegorz Schreiber udał się z roboczą wizytą na budowany dopiero wiadukt w Koluszkach.

- To kolejny wiadukt, który budujemy w bardzo uciążliwym miejscu – podkreślił.

Wiadukt nad torami kolejowymi w Koluszkach to zadanie realizowane prze Samorząd Województwa Łódzkiego, a współfinansowane także z budżetu krajowego. Koszt zadania to 25,5 mln zł.

Nowy wiadukt będzie miał 132,3 m długości i 13,4 metrów szerokości i jest budowany w technologii nasypu podłużnego, co umożliwia wykonywanie prac bez całkowitego zamykania ruchu kolejowego podczas prowadzenia robót.

Inwestycja w Koluszkach obejmuje także rozbudowę drogi dojazdowej oraz przebudowę skrzyżowań  ul. Łódzką i Przejazd, sieci energetycznej, telekomunikacyjnej, wodociągowej. Powstanie też kanalizacja deszczowa oraz nowe chodniki i oświetlenie. Zakończenie tego zadania planowane jest na jesień 2022.

 

kw

fot. Piotr Wajman