Przejdź do treści Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki

Zagraniczne delegacje odwiedziły supernowoczesne zaplecze techniczne ŁKA

wtorek, 13 maja 2025

To obiekt na miarę XXI wieku. Łózka Kolej Aglomeracyjna dysponuje jednym z najnowocześniejszych zapleczy technicznych w Europie. Dzięki temu pasażerowie mogą mieć pewność, że zawsze podróżują sprawnymi i czystymi pociągami. Możliwości zaplecza technicznego ŁKA podziwiali delegaci, którzy przyjechali do Łodzi z Czech, Ukrainy i Francji.

 

Lawinowa 71a – to właśnie tam, w sąsiedztwie stacji Łódź Widzew bije serce Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zaplecze techniczne zostało oddane do użytku w 2014 roku i od tego czasu niezmiennie pozostaje jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu na kontynencie. Regularnie odwiedzają go przedstawiciele innych regionów i przedsiębiorstw z całego świata. Nic dziwnego, bo jest się czym chwalić.

- Zaplecze Techniczne stanowi fundament naszej działalności. Inwestujemy w nowoczesne i innowacyjne rozwiązania, które pozwalają nam utrzymywać wysokie standardy.  Nasza infrastruktura została zaprojektowana z myślą o przyszłości- łączymy najnowsze technologie z efektywnością i bezpieczeństwem, dbając jednocześnie o zrównoważony rozwój – mówi Maciej Sobieraj, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

DSC09217_1.jpg

Zaplecze techniczne ŁKA to przede wszystkim miejsce, w  którym specjaliści dokonują przeglądów i niezbędnych napraw pociągów. O bezpieczeństwo i sprawność pojazdów dbają przy pomocy zaawansowanych urządzeń dostępnych w hali. To na przykład tokarka podtorowa służąca do wykonywania obróbki zestawów kołowych. Na zapleczu za pomocą laserowych systemów sprawdzane są m.in. zużycie i geometria kół, mieszczą się tam również waga do pomiaru nacisku zestawów kołowych na szyny oraz specjalna zapadnia, która pozwala wymieniać niektóre części pojazdu bez konieczności jego podnoszenia.

DSC09206_1.jpg

Pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej są nie tylko niezawodne, ale i czyste. To możliwe dzięki zautomatyzowanej myjni zainstalowanej na zapleczu technicznym. Przypomina nieco urządzenia, z których na co dzień korzystają kierowcy samochodów osobowych, tylko w znacznie większej skali. Myjnia jest wyposażona w poziome i ukośne szczotki, które pozwalają wypucować pociąg z każdej strony. Wystarczy zaledwie 50 minut, by pojazd lśnił jak nowy. W tym przypadku ŁKA stawia na ekologię – obok hali znajduje się niewielka oczyszczalnia ścieków, która pozwala odzyskać i wykorzystać ponownie około 70% wody zużytej do umycia pojazdu.

DSC09149_1.jpg

Na zapleczu technicznym pociągi są też codziennie czyszczone wewnątrz – ekipy porządkowe pozbywają się nieczystości, myją toalety oraz sprzątają w przestrzeniach pasażerskich. Stacja serwisowa pociągów jest zasilana z własnej instalacji fotowoltaicznej. W 2024 r. panele wyprodukowały 279,4 MWh energii, co nie tylko pokryło zapotrzebowanie zaplecza technicznego na energię nietrakcyjną, ale także umożliwiło zwrot nadwyżki do Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

DSC09190_1.jpg

W poniedziałek 12 maja zaplecze techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej zwiedzały delegacje z Kraju Południowomorawskiego w Czechach, Obwodu Winnickiego w Ukrainie oraz Departamentu Nod - Hauts de France z Francji. Ich przedstawiciele czerpali z doświadczeń i dobrych praktyk wypracowanych przez regionalnego przewoźnika. Przykłady rozwiązań zastosowanych w Województwie Łódzkim będą przenosić na swój rodzimy grunt.