Inwestycja jest kluczowym fragmentem, linii kolejowej nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości do Wrocławia i Poznania.
– Podpisanie umowy na budowę tunelu pod Łodzią to dowód, że program inwestycyjny CPK jest konsekwentnie realizowany zgodnie z przyjętym harmonogramem. Jednocześnie pragnę podkreślić, że jest to istotny element powstającej infrastruktury, która będzie stanowić ogromny impuls dla rozwoju regionu łódzkiego, jego potencjału ekonomicznego i społecznego – mówi Maciej Lasek, Pełnomocnik Rządu ds. CPK.
– Tunel dalekobieżny w Łodzi, który jest kluczowym elementem linii „Y”, umożliwi sprawny przejazd pociągów KDP pod ścisłym centrum Łodzi, co przełoży się na atrakcyjne czasy podróży między Warszawą Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem. Za tą inwestycją stoją twarde liczby, które stanowią dla niej uzasadnienie ekonomiczne i ruchowe. Budowa CPK w Łodzi jest ściśle skoordynowana z trwającą realizacją tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami tego miasta – mówi Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Inwestycja CPK w Łodzi, stanowiąca część powstającej linii „Y”, będzie elementem transeuropejskiego szlaku Morze Północne – Morze Bałtyckie, czyli korytarza wyznaczonego przez Unię Europejską w ramach sieci komunikacyjnej TEN-T.
Sam tunel jest kluczowy dla poprowadzenia szybkich pociągów z Łodzi w kierunku Poznania i Wrocławia. Będzie miał średnicę 14 metrów i 4,6 km długości. Będzie to najdłuższy i o największej średnicy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony tarczą zmechanizowaną TBM jednym odcinkiem w Polsce. Pociągi przez centrum miasta będą przejeżdżać na głębokości od 25 do 35 metrów.
– Tunel KDP pod Łodzią jest częścią nowej linii kolejowej, która podobnie jak cała infrastruktura CPK spełnia standardy dual-use, czyli podwójnego zastosowania cywilnego i wojskowego. Linie KDP, Lotnisko CPK oraz powstający wokół niego system drogowy budowane są według standardów bezpieczeństwa wyznaczanych przez polski rząd i Unię Europejską. Powstający CPK będzie istotnym elementem systemu odporności Polski w sytuacjach kryzysowych – powiedział dr Filip Czernicki, Prezes Zarządu CPK.
Firma PORR będzie miała 4 lata od momentu zawarcia umowy na zrealizowanie inwestycji.
– Z ogromną satysfakcją przyjmujemy decyzję o powierzeniu PORR budowy tunelu dalekobieżnego CPK. To dla nas dowód ogromnego zaufania, a jednocześnie zobowiązanie do sprawnej realizacji tego zadania o wyjątkowej, niespotykanej dotychczas na polskim rynku skali i złożoności technicznej. Nasz zespół to doświadczeni inżynierowie, którzy nie tylko znają najnowocześniejsze technologie, ale potrafią je skutecznie wdrażać w warunkach gęstej miejskiej zabudowy, dodatkowo geologicznie trudnych. A z takimi właśnie wyzwaniami będziemy mieć do czynienia przy tej realizacji. Wierzę, że nasze kompetencje oraz kultura inżynierskiej precyzji i odpowiedzialności stanowią gwarancję sprawnej, bezpiecznej i terminowej realizacji tego projektu - powiedział Piotr Kledzik, Prezes Zarządu PORR.
Budowa tunelu ruszy jeszcze w tym roku. W pierwszym etapie wykonawca zajmie się przygotowaniem dokumentacji projektowej wykonawczej oraz zorganizowaniem zaplecza dla maszyny drążącej. Prace rozpoczną się w komorze startowej „Retkinia” w kierunku komory wydobywczej „Fabryczna”, a samo drążenie rozpocznie się w IV kwartale 2026 r.
– Przy budowie tunelu niezwykle ważnym zadaniem będzie zagwarantowanie maksymalnego bezpieczeństwa mieszkańcom oraz ograniczenie wszelkich niedogodności, które spowoduje jego drążenie – mówi Piotr Rachwalski, Członek Zarządu CPK.
- Jako PORR mamy za sobą dziesiątki kilometrów tuneli zrealizowanych w całej Europie. Należą do nich między innymi najdłuższy mierzący ok. 2 300 metrów, pozamiejski tunel drążony w skale zlokalizowany na Dolnym Śląsku oraz tunel pod cieśniną Świną w Świnoujściu. Cieszymy się, że wraz z budową odcinka Kolei Dużych Prędkości w Łodzi możemy przystąpić do kolejnego równie fascynującego, co wymagającego zadania tunelowego - powiedział Krzysztof Laskowski, Członek Zarządu PORR.
W celu zminimalizowania wpływu robót tunelowych na istniejącą zabudowę miejską przewidziano wykonanie wzmocnień geotechnicznych, które zniwelują potencjalne osiadanie gruntu oraz zrealizowanie zabezpieczeń strukturalnych mających na celu zwiększenie stabilności i bezpieczeństwa budynków. Ponadto budynki na trasie tunelu zostaną objęte systemem monitoringu geodezyjnego pozwalającego na systematycznie pozyskiwanie informacje na temat tego, co dzieje się z budynkami podczas prac nad tunelem.
Obecnie trwają też prace obejmujące realizację dodatkowych ekspertyz stanu technicznego istniejących budynków na trasie przebiegu drążenia tunelu KDP w Łodzi. Rzeczoznawcy budowlani wykonają kompletną dokumentację aktualnego stanu technicznego budynków obejmującą m.in. sprawdzenie nośności, stateczności i bezpieczeństwa konstrukcji.
Tunel CPK w Łodzi to druga tego typu inwestycja w mieście. W odróżnieniu od tunelu „średnicowego”, który buduje PKP PLK (obie inwestycje są ze sobą skoordynowane), będzie przeznaczony głównie dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim KDP. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna.
źródło: CPK
|
|
|
|