Sejmik krajowo i międzynarodowo

wtorek, 11 lutego 2014
Samorząd Województwa Łódzkiego otworzy w Chinach swoje Regionalne Biuro – tak zdecydowali radni wojewódzcy podczas 44. Sesji Sejmiku. Zadaniem placówki będzie pomoc w kontaktach gospodarczych i promocja naszego regionu. Sejmik przyjął także m.in. dwa ważne stanowiska: w sprawie zmiany przebiegu drogi ekspresowej S-74 na postulowaną relację Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Kielce oraz w sprawie budowy nowej konwencjonalnej linii kolejowej o podwyższonych parametrach na odcinku od Warszawy Zachodniej do włączenia linii Skierniewice – Łowicz w planowym śladzie linii Y.
 
Sesję Sejmiku rozpoczęła informacja o działalności Polskiego Czerwonego Krzyża w województwie łódzkim. Z prezentacją multimedialną na ten temat wystąpił Stanisław Maciejewski, dyrektor Łódzkiego Oddziału Okręgowego PCK. Znalazły się w niej podstawowe wiadomości na temat organizacji oraz krótki rys historyczny tej najbardziej znanej na świecie organizacji humanitarnej. Wystąpienie to miało związek z przypadającym w tym roku Jubileuszem 95-lecia działalności Polskiego Czerwonego Krzyża. Sejmik Województwa Łódzkiego – jak podkreślił dyrektor Maciejewski – jako pierwszy w Polsce zainaugurował więc obchody rocznicowe.
Jednym z najważniejszych punktów w porządku obrad sesji, była uchwała w sprawie otworzenia Biura Regionalnego Województwa Łódzkiego i Miasta Łódź w Chengdu. Radni Sejmiku poparli ją jednogłośnie. Rozpoczęcie działalności biura zaplanowano na koniec marca.
Na koniec obrad Sejmik podjął dwa bardzo ważne stanowiska. Pierwsze dotyczy nowelizacji Rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych w zakresie zmiany przebiegu drogi ekspresowej S-74 na postulowaną relację Łódź – Tomaszów Mazowiecki – Kielce oraz ujęcie jej w wykazie zadań inwestycyjnych „Programu Budowy Dróg Krajowych i na lata 2014 – 2020”. Radni w stanowisku tym zaznaczają, że „droga ekspresowa S-74 o postulowanej relacji Łódź (A-1) – Tomaszów Mazowiecki – Kielce jest elementem strategicznego układu drogowego województwa łódzkiego (…) i postulowana jest od lat przez władze województwa oraz samorządy lokalne”. Sejmik wskazuje ponadto, że droga ta „stanowi przedłużenie drogi ekspresowej S-8 Wrocław – Łódź na wschód od autostrady oraz przenosi tranzyt krajowy i międzynarodowy z „ringu łódzkiego” w strategiczne kierunki do Kielc, Rzeszowa i dalej ku Ukrainie, do portów czarnomorskich…”. Droga nie ma jednak wciąż w całości umocowania prawnego i wymaga zmiany wspomnianego Rozporządzenia Rady Ministrów. W podsumowaniu radni wnioskują o dokonanie takiej zmiany oraz o ujęcie jej w wykazie zadań inwestycyjnych „Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014 – 2020”.
Drugie stanowisko, jakie Sejmik przyjął na 44. sesji dotyczy budowy nowej konwencjonalnej linii kolejowej o podwyższonych parametrach na odcinku od Warszawy Zachodniej do włączenia do linii Skierniewice – Łowicz w planowych śladzie linii Y. Zajęcie się tą sprawą przez Sejmik ma związek z proponowanym ostatnio w Dokumencie Implementacyjnym projektem budowy nowej linii kolejowej łączącej Jaktorów (linia nr 4) z linią nr 3, segregującą ruch pociągów na trasach wylotowych z Warszawy w kierunku zachodnim. Radni Sejmiku sprzeciwiają się budowie tej, tzw. „protezy jaktorowskiej”, która ich zdaniem „nie zapewni spodziewanego efektu zwiększenia dostępności węzła Warszawskiego i znacznie pogorszy dostępność Łodzi i regionu łódzkiego do Warszawy”. Radni podkreślają natomiast, że wspierana przez nich inwestycja w postaci nowej linii kolejowej w planowanym śladzie Y „posiada gotowe Studium Wykonalności i Raport Oddziaływania na Środowisko, sfinansowane ze środków europejskich” oraz jest „kluczowym elementem sieci kolejowej Polski przyjętej przez Radę Ministrów Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 oraz Europy (sieć TEN-T)”.
Rafał Jaśkowski