Rada o Przewozach Regionalnych

czwartek, 20 października 2016
Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego zajęła się w tym miesiącu sprawą kolei w województwie łódzkim. Nas spotkanie gremium, w którym zasiadają przedstawiciele samorządu, strony rządowej oraz przedstawiciele pracodawców i pracowników, przybyli do Urzędu Marszałkowskiego m.in. prezes Przewozów Regionalnych i pracownicy łódzkiego oddziału spółki oraz prezesi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
 
Do tematu wprowadził zebranych pomysłodawca spotkania - przewodniczący kolejowej „Solidarności” Włodzimierz Janiak. Zapowiedział, że oczekuje dyskusji na temat przyszłości Przewozów Regionalnych w województwie łódzkim oraz poznania planów na najbliższych pięć lat.
 
Marszałek Witold Stępień przypomniał, że samorząd przekazał łódzkim Przewozom Regionalnym zmodernizowane pociągi EN 57 oraz nowo zakupione składy, a także szynobusy, warte w sumie blisko 120 mln zł. - To zdecydowanie poprawiło stan taboru na liniach obsługiwanych przez PR – podkreślił
Witold Stępień zaznaczył także, że na najbliższe lata planowane jest zamówienie blisko 3,5 mln tzw. pociągokilometrów (tyle kilometrów rocznie przejadą pociągi PR na trasach zamówionych przez Województwo Łódzkie). Zapowiedział także podpisanie wieloletniej umowy ze spółką na świadczenie usług.
Szczegóły dotyczące współpracy Województwa Łódzkiego z Przewozami Regionalnymi przedstawili zebranym dyrektorzy Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
 
Przewozy Regionalne powstały w 2001 r. Są największym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Średnio w ciągu doby na tory w całym kraju wyjeżdża blisko 1600 pociągów należących do spółki.
30 września 2015 r. większość udziałów w spółce (50 proc. i jeden udział) przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu. Pozostała część udziałów przypadła samorządom wszystkich województw. Łódzkie ma w niej 2,6 procenta udziałów.
jg