O drogach i transporcie zbiorowym

środa, 28 października 2015
O planie zimowego utrzymania dróg w sezonie 2015/2016 dyskutowali podczas XVII sesji radni Sejmiku Województwa Łódzkiego. Podjęto także uchwałę w sprawie Planu Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Łódzkiego do roku 2020, z perspektywą do roku 2030. Dla trzech radnych Sejmiku była to ostatnia sesja w tej kadencji – w niedzielnych wyborach parlamentarnych zdobyli oni parlamentarne mandaty. Obradami kierował przewodniczący Sejmiku Marek Mazur.
Ogólny zarys planu zimowego utrzymania dróg wojewódzkich w sezonie 2015/2016 przedstawił radnym Mirosław Szychowski – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi. Mając na względzie oczekiwania użytkowników dróg oraz uwzględniając możliwe do poniesienia przez ZDW koszty, przyjęto, że drogi wojewódzkie będą utrzymywane w dwóch standardach, tj. w standardzie II i III. Obowiązują one w przeciętnych warunkach pogodowych. Jak twierdził dyrektor ZDW, w przypadku warunków ekstremalnych (intensywne i długotrwałe opady śniegu oraz silne wiatry), osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może okazać się trudne. W takich przypadkach służby drogowe skoncentrują się przede wszystkim na zapewnieniu przejezdności. Zimowym utrzymaniem dróg objęta jest cała sieć drogowa, będąca w administracji Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi. Ogólna długość dróg objętych zimowym utrzymaniem wynosi ponad 1300 km. W standardzie II będą utrzymywane głównie odcinki dróg wojewódzkich, przebiegające przez miasta, o łącznej długościprawie 168 km, natomiast w standardzie III utrzymywane będą drogi o łącznej długości ponad 1145 km.
            Sejmik zapoznał się także z Planem Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla Województwa Łódzkiego do roku 2020, z perspektywą do roku 2030. Z interesującej prezentacji multimedialnej radni dowiedzieli się, że w projekcie planu przyjęto założenie, iż transport kolejowy będzie szkieletem transportu zbiorowego w województwie, opcjonalnie rozszerzonym o przewozy autobusowe, gdzie sieć kolejowa pasażerska jest dostępna, ale nie ma możliwości dojazdu do Łodzi. Wariant podstawowy zakłada wykonywanie przewozów na liniach kolejowych (wewnątrz województwa), poprzez połączenie stolic powiatów (Sieradz, Kutno, Łowicz, Skierniewice, Tomaszów Mazowiecki, Opoczno, Piotrków Tryb, Radomsko), do których dociera sieć kolejowa z Łodzi – stolicy województwa. Istnieją także dwa warianty uzupełniające – pierwszy z nich obejmuje linie, wykraczające poza teren województwa. Ich uruchomienie uzależnione jest od zawarcia odpowiednich porozumień lub uzgodnień z właściwymi województwami i posiadania odpowiednich środków finansowych. Drugi wariant uzupełniający mówi o uruchomieniu wojewódzkich drogowych przewozów publicznych na wybranych kierunkach w sytuacji, kiedy np. zaprzestaną tam przewozów firmy prywatne lub na kierunkach tych nie będzie możliwości - lub uzasadnienia ekonomicznego - dla uruchomienia przewozów kolejowych.
Dla trzech radnych wojewódzkich była to ostatnia sesja Sejmiku w tej kadencji. Dwoje z nich: wiceprzewodnicząca Sejmiku Joanna Kopcińska oraz członek Zarządu Województwa – Paweł Bejda uzyskali w niedzielnych wyborach parlamentarnych mandaty posłów RP. Radny Rafał Ambrozik zasiądzie w ławach Senatu.
Rafał Jaśkowski