Przejdź do treści Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki

Czarująca historia Teatru Wielkiego

poniedziałek, 13 stycznia 2025

To gratka dla miłośników opery, baletu, operetki oraz historii kultury naszego regionu. Teatr Wielki w Łodzi przygotował cykl filmów i audycji, w których nestorzy sceny wspominają początki naszego teatru i opowiadają o swoich karierach.

Seria podcastów „Melpomene przy mikrofonie” powstała z okazji 70-lecia łódzkiej opery, która przypadała w zeszłym roku. Przybliża czas formowania się teatru, kulisy ważnych wydarzeń, sukcesy i wyzwania, przed jakimi przez dekady stawali ludzie, którzy tworzyli markę i rangę największej instytucji kultury w Łódzkiem i drugiej pod względem wielkości sceny operowej w Polsce.

W poszczególnych odcinkach cyklu występują osoby, które były symbolami Teatru Wielkiego. Wspaniali artyści, między innymi tancerka i choreografka Janina Niesobska, legendarna sopranistka Halina Romanowska, tenor Tadeusz Kopacki, baryton Jerzy Jadczak, wybitny dyrygent oraz dyrektor TW Tadeusz Kozłowski. O budowie obecnej siedziby teatru, ale też o sprawach technicznych, w tym realizacji karkołomnych projektów scenicznych, opowiada inżynier Jerzy Gumiński.

Rozmowy są pełne anegdot.

- Początkowo tułaliśmy się po wszystkich teatrach dramatycznych w Łodzi, Jaraczu, Nowym, Powszechnym. Sala baletowa była w Łódzkim Domu Kultury. Ale ciężko procowaliśmy, bo mieliśmy na horyzoncie nasz teatr. Bardzo na to czekaliśmy - wspomina Janina Niesobska, która całą swoją karierę związała z łódzką sceną i przez kilka dekad była jedną z czołowych solistek zespołu baletowego. - Gdy w końcu weszliśmy do nowej siedziby teatru, oniemieliśmy z zachwytu. Było pięknie. Wyglądało zresztą jak dziś. Zmieniła się tylko podłoga. To było dla nas wielkie szczęście.

Halina Romanowska opowiada, że do Łodzi, a w konsekwencji na scenę Teatru Wielkiego, trafiła przypadkiem…

-  Mieszkałam z rodzicami w Szczecinku i po maturze przyjechałam do przyjaciółki, która mieszkała okno w okno z akademią muzyczną. Przez to okno usłyszałam, jak któraś ze studentek ćwiczy skale. W żaden sposób nie mogła wyśpiewać gór. Jak „zakorbiłam” te góry, to pani profesor, która prowadziła zajęcia, przez okno powiedziała: proszę do mnie. Tak rozpoczęłam naukę śpiewu u profesor Olgi Olginy Mackiewicz - opowiada sopranistka. - Karierę w operze też zaczęłam od skoku na głęboką wodę, czyli roli Halki w operze Moniuszki.

Gospodarzami podcastów są Anna Świderska i Adam Olaf Gibowski. Cykl „Melpomene przy mikrofonie ” został zrealizowany przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy. Audycje dostępne są na kanale Teatru Wielkiego w serwisie Youtube i w serwisach streamingowych Spotify oraz Apple Podcast.

Linki

YouTube:  https://youtube.com/playlist?list=PLl-KEiEHd3LAgtk1ROu6XUbsq3KDkFTo8&si=4ANc8b-xZf8k2LmV

Spotify: https://open.spotify.com/show/6XR2hO9mExlbtHl0lBS2dL

Apple Podcast: https://podcasts.apple.com/pl/podcast/melpomene-przy-mikrofonie-cykl-podcast%C3%B3w-teatru-wielkiego/id1785166223