Będzie port multimodalny w Zduńskiej Woli - Karsznicach. Umowa podpisana!

środa, 2 października 2019
Dziś (2 października) w Zakładzie Napraw Taboru PKP Cargotabor w Karsznicach podpisana została umowa między dwiema spółkami Polskich Kolei Państwowych - PKP S.A. i PKP CARGO S.A., w sprawie budowy terminala intermodalnego. W ceremonii wzięli udział wicepremier Piotr Gliński oraz marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber.
 
- To symboliczny dzień i kolejna inicjatywa rozwojowa, jaką realizujemy w Polsce i województwie łódzkim – mówił wicepremier Piotr Gliński. – Ta inwestycja, na którą kolej i mieszkańcy tego miasta oraz regionu czekali trzydzieści lat, jest przykładem tego, jak odważnie rozwijać gospodarkę, infrastrukturę i transport. Dziękuję panu marszałkowi Grzegorzowi Schreiberowi za to, że skutecznie lobbował za jej powstaniem.

- Karsznice, Zduńska Wola i cały region rzeczywiście czekały aż trzydzieści lat, by zagospodarować ten teren. Żeby tu, w tak doskonale położonym miejscu, powstało coś ważnego dla Polski, dla województwa i tego miasta – mówił marszałek Grzegorz Schreiber. - Na początku lipca zaprosiłem przedstawicieli spółek kolejowych i lokalnych samorządów na robocze spotkanie w tej sprawie. Po to, żeby przyspieszyć działania. Wszyscy mówili, że należy to zrobić, ale brakowało impulsu. Mam nadzieję, że to spotkanie dało właśnie taki impuls. Pozwoliło wypracować koncepcję działania, utrwalić ją i spowodować, że dziś możemy zamknąć etap mówienia o tym, że to miejsce potrzebuje wsparcia, a zacząć etap, w którym będziemy działać. Spółka, która dziś powstaje, ma wolny tor, którym dojedzie do celu, do powstania portu multimodalnego.

Umowę w sprawie powstania spółki, która zajmie się budową portu multimodalnego, podpisali Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo oraz Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.
- Terminal Zduńska Wola-Karsznice to kluczowy projekt inwestycyjny, który będziemy realizować w najbliższych latach – mówił Czesław Warsewicz. – To miejsce idealnie wpisuje się w naszą strategię. Jest świetnie położone na przecięciu szlaków kolejowych północ-południe i wschód-zachód, nieopodal jest trasa ekspresowa S8.
Jak dodał, inwestycja ma olbrzymie znaczenie ze względu na plany jego firmy, która ma ambicje stać się liderem usług logistycznych. Leży też w interesie Polski, bo przeładunki na terenie kraju to większe wpływy do budżetu z podatku VAT i ceł.
- W Polsce mamy dwa, trzy razy mniej punktów przeładunkowych niż w Europie Zachodniej. Zwiększenie przepustowości przeładunków poprawi naszą konkurencyjność. Dlatego chcemy inwestować – dodał Czesław Warsewicz.

Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A., zaznaczył, że terminal w Karsznicach to fragment większego planu grupy PKP.
- Chcielibyśmy zostać kolejowym narodowym operatorem logistycznym. Powołanie tej spółki to pierwsza jaskółka tego planu – mówił Andrzej Olszewski. - Wytypowaliśmy 31 jeden lokalizacji w Polsce, które nadają się na tego typu inwestycje. Karsznice będą największym terminalem w Polsce.

Jak sprecyzował Andrzej Olszewski, budowę portu sfinansują spółki grupy PKP, które w zeszłym roku wypracowały miliard złotych zysku. Spółka będzie też aplikować o środki unijne z programu RPO województwa łódzkiego. Powierzchnia intermodalnego terminalu Zduńska Wola-Karsznice ma wynieść 23 hektary. Wstępna data zakończenia inwestycji to 2022 rok.
(aa, fot. as)