Łódzkie targach turystycznych ITB w Berlinie

piątek, 14 marca 2014
Na największych w Europie targach turystycznych ITB w Berlinie odbywających się tutaj od 1966 r., w dniach 5-9 marca 2013 r. województwo łódzkie wraz z miastem Łódź oraz Regionalną Organizacją Turystyczną Województwa Łódzkiego prezentowało swoją ofertę turystyczną. To wielkie wydarzenie promocyjne biznesu turystycznego, na którym spotykają się reprezentanci branży, politycy i dyplomaci oraz dziennikarze, skupia każdego roku ponad 11 tys. wystawców ze 180 krajów całego świata.
 
Krajem partnerskim tegorocznej edycji targów był Meksyk, który zorganizował ceremonię otwarcia w przeddzień oficjalnej inauguracji, czyli 4 marca, oraz liczne konferencje, seminaria i inne imprezy towarzyszące w pozostałe dni targowe.
 
Ważną rolę podczas berlińskich targów odgrywa trzydniowy Kongres ITB, adresowany do profesjonalistów i ekspertów w dziedzinie biznesu turystycznego.  Kongres został podzielony na dziewięć części tematycznych:
- Future/Hospitality/Marketing (zmiany ekonomiczne i społeczne, i ich wpływ na branżę turystyczną/trendy w hotelarstwie/rynek luksusowy),
- Business Travel Forum (podróże biznesowe i MICE),
- Destination Days (poświęcone konkretnym regionom i zainteresowaniom turystów, np.: zwiedzaniu ogrodów lub obszarów niebezpiecznych),
- PhoCusWright@ITB (trendy w turystyce omawiane przez szefów globalnych firm),
-CSR (zrównoważony rozwój, odnawialna gospodarka, poszanowanie praw człowieka i miejscowych kultur w turystyce),
- Young Professional (dla osób rozpoczynających karierę w turystyce),
- Wellness (forum ekspertów),
- eTravel World (technologie informatyczne w turystyce),
- warsztaty, m.in.: dotyczące rozwoju własnych kompetencji, porady jak kontrolować koszty i zwiększyć produktywność.
 
Uczestnikami oficjalnej delegacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego byli: Barbara Woźniak dyrektor Departamentu Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, Maciej Łaski dyrektor Departamentu Promocji i Współpracy Zagranicznej, z kolei Urząd Miasta Łodzi reprezentował dyrektor Biura Promocji, Turystyki i Współpracy z Zagranicą Bartłomiej Wojdak, natomiast Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Łódzkiego Sylwester Pawłowski oraz Tomasz Koralewski.
Regionalne stoisko odwiedzili m.in.: Katarzyna Sobierajska Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystki, Monika Rolnik Dyrektor Generalną Ministerstwa Sportu i Turystyki, posłowie z Komisji Sportu i Turystyki Marek Matuszewski i Jacek Falfus, Rafała Szmytke Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej.
 
Polska Organizacja Turystyczna była organizatorem Polskiego Stoiska Narodowego, które liczyło blisko 1500 m2 i zaprezentowały się na nim wszystkie regiony Polski oraz biura podróży, firmy hotelarskie, firmy zajmujące się przewozami turystycznymi i informacją turystyczną oraz inni organizatorzy turystyki. Każde z województw prezentowało swoje atrakcje turystyczne na własnym stoisku.  Ponadto Polskie Stoisko Narodowe, w kategorii Europa, podczas tegorocznych targów ITB otrzymało tytuł SECOND BEST EXHIBITOR ITB 2014. Pierwsze miejsce zajęła Austria. Nagrodę odebrał Jan Wawrzyniak Dyrektor Polskiego Ośrodka Informacji Turystycznej w Berlinie.
 
W tym roku Polska kładła nacisk na promocję turystyki wellness & SPA, city break, turystkę aktywną. W związku ze zbliżającymi się Mistrzostwami Świata w Piłce Siatkowej Mężczyzn wydzielona została część stoiska poświęcona temu wydarzeniu sportowemu, gdzie zaprezentowano sześć hal, na których rozgrywany będzie siatkarski mundial oraz Stadion Narodowy, na którym odbędzie się mecz otwarcia pomiędzy Polską a Serbią.
 
Województwo Łódzkie prezentowało swoje walory wspólnie ze stolicą regionu - miastem Łódź. Ogromnym zainteresowaniem cieszyła się zarówno wśród Niemców, jak i Polaków, turystyka aktywna, która promowana była poprzez szlaki rowerowe i kajakowe regionu łódzkiego oraz łódzki szlak konny, a także agroturystykę. Łódzkie zachęcało do odwiedzenia m.in.: Uniejowa Zdrój, pierwszego uzdrowiska termalnego w Polsce słynnego z basenów termalnych, Piotrkowa Trybunalskiego i jego Starego Rynku, Kutna, Wielunia, Łowicza i jego charakterystycznego folkloru czy Tomaszowa Mazowieckiego znanego z Tomaszowskiej Okrąglicy.
Z kolei miasto promowało się poprzez rewitalizacyjny projekt Nowego Centrum Łodzi, unikatową architekturę postindustrialną, ulicę Piotrkowską, Bajkową Łódź oraz tematyczne szlaki turystyczne. Oferowali również pakiet wycieczek 1, 2 i 3-dniowych po Łodzi wraz z wykazem imprez cyklicznym odbywających się mieście w folderze Łódź na weekend oraz zachęcali do odwiedzenia Manufaktury i innych zabytków architektury przemysłowej w stolicy regionu.
Specjalnie na targi ITB w Berlinie dla firm zajmujących się turystyką przyjazdową ROTWŁ przy udziale 11 partnerów regionalnych przy znaczącym udziale finansowym samorządu województwa łódzkiego przygotował katalog produktowy zawierający propozycję 14 wycieczek po Łodzi i 16 po regionie. Katalog pomaga uzyskać bezpośredni kontakt z organizatorami wypoczynku i biurami podróży z naszego regionu.