Przejdź do treści Przejdź do menu głównego Przejdź do wyszukiwarki

Łódzka Kolej Aglomeracyjna świętuje swoje urodziny

niedziela, 15 czerwca 2025

Łódzka Kolej Aglomeracyjna świętuje 15 rocznicę podpisania aktu założycielskiego i 11 rocznicę uruchomienia przewozów kolejowych! Stawiając od początku na dynamiczny rozwój, stała się jednym z najnowocześniejszych przewoźników w Polsce. Dziś ŁKA łączy mieszkańców Województwa Łódzkiego, inwestuje w nowe pojazdy, rozwija siatkę połączeń, angażuje się w życie regionu
i stawia na zieloną energię. Jej r
ozwój był możliwy dzięki wsparciu funduszy europejskich. Spółka jest przykładem racjonalnego i efektywnego wykorzystania tych środków, które pozwoliły na zakup nowoczesnego taboru oraz budowę zaplecza technicznego.

 

Od lokalnego przewoźnika do regionalnego lidera

Akt założycielski powołujący Łódzką Kolej Aglomeracyjną został podpisany 10 maja 2010 r., a cztery lat później, 15 czerwca 2014 r. uruchomiono regularne połączenia.  W 2014 roku ŁKA obsługiwała kilka tras — do Sieradza, Zgierza, Łowicza i Koluszek. Przewiozła wówczas około 324 tys. pasażerów. Z roku na rok liczba podróżnych rosła – dziś pociągi przewożą ponad 11 milionów osób rocznie, a ŁKA obsługuje aż 201 przystanków w Województwie Łódzkim i województwach ościennych. Łącznie, przez 11 lat działalności, z usług regionalnego przewoźnika skorzystało ponad 65 milionów pasażerów.

Siatka połączeń stale rozwija się  – pociągi ŁKA kursują do takich miast jak Koluszki, Zgierz, Skierniewice, Kutno, Sieradz, Zduńska Wola, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Tomaszów Mazowiecki, Opoczno czy Drzewica, w sposób szybki i punktualny łącząc je ze stolicą województwa.

ŁKA jeździ też poza Województwo Łódzkie – do Warszawy, Poznania, Radomia, Skarżyska-Kamiennej, Kiec i Częstochowy. W ciągu 11 lat na tory wyjechało 650 tys. pociągów, które pokonały ponad 44 mln kilometrów.

Nowoczesny i komfortowy tabor

ŁKA dysponuje obecnie 39 nowoczesnymi pojazdami, które spełniają najwyższe standardy komfortu i bezpieczeństwa. Tabor jest w pełni klimatyzowany, wyposażony w Wi-Fi, monitoring, ładowarki USB, biletomaty, system informacji pasażerskiej oraz miejsca dla rowerów. Wszystkie pociągi są przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, m.in. dzięki niskopodłogowym wejściom, windom i specjalnym przestrzeniom wewnątrz pojazdów.

Ważnym krokiem w rozwoju ŁKA było otwarcie w 2014 r. nowoczesnego zaplecza technicznego, które zapewnia codzienną obsługę i serwisowanie taboru. Efektem częstych przeglądów i regularnych prac serwisowych jest niemal 100% sprawność pojazdów. Ich niezawodność przekłada się też na punktualność. W ubiegłym roku pociągi docierały na stacje i przystanki na czas w 97% przypadków. Opóźnienia z winy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w skali roku wyniosły zaledwie 0,3%.

ŁKA oferuje też możliwość rezerwacji miejsc siedzących w superszybkich pociągach jeżdżących w weekendy do Warszawy. ŁKA Super Sprinter z Łodzi do stolicy dojeżdża zaledwie w 55 minut. To gratka dla tych, którzy chcą spędzić czas w Warszawie, nie martwiąc się o miejsce w pociągu.

Kolejowa Komunikacja Autobusowa

Łódzka Kolej Aglomeracyjna walczy z wykluczeniem komunikacyjnym i swoimi połączeniami zapełnia białe plamy na mapie województwa. Od listopada 2023 roku rozwija ofertę Kolejowej Komunikacji Autobusowej. To wielowymiarowy projekt, który zapewnia mieszkańcom miejscowości oddalonych od infrastruktury kolejowej  łatwy dojazd do stacji kolejowych i kontynuowanie podróży pociągiem.

Rozkłady jazdy Kolejowej Komunikacji Autobusowej są skoordynowane z rozkładem jazdy pociągów ŁKA. Oznacza to, że odjazd autobusu ze stacji przesiadkowej jest dopasowany do czasu przyjazdu skomunikowanego z nim pociągu i odwrotnie. W ten sposób pasażerowie mogą w komfortowych warunkach dojechać do przystanku kolejowego, a następnie bez długiego oczekiwania na przesiadkę kontynuować podróż.

Kolejowa Komunikacja Autobusowa cieszy się coraz większym zainteresowaniem mieszkańców Województwa Łódzkiego – skorzystało z niej już ponad 500 tys. pasażerów. Obecnie obsługuje 9 linii, od 1 lipca br. będzie ich 10. Przejazdy KKA na wszystkich trasach są bezpłatne. 

Połączenia Kolejowej Komunikacji Autobusowej są obsługiwane nowym niskoemisyjnym taborem — autobusami Solaris Urbino i busami Mercedes Sprinter. Pojazdy mają 22 lub 27 miejsc siedzących, są klimatyzowane, posiadają też nowoczesny system informacji pasażerskiej, bezpłatne wi-fi, gniazda USB, a także udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczonymi możliwościami poruszania się.

grafika_1.png

Zielony transport przyszłości

ŁKA jest też liderem ekologicznych rozwiązań. Jako pierwszy przewoźnik pasażerski w kraju przystąpiła do programu Zielona Kolej. Do zasilania swoich pociągów wykorzystuje energią pochodzącą ze źródeł odnawialnych – w 2025 roku jest to już 60%, co pozwala znacznie obniżyć emisję CO₂. Pojazdy wyposażone są w mechanizmy umożliwiające odzyskiwanie energii przy hamowaniu, a maszyniści testują nowoczesne rozwiązania wspierające eco-driving i optymalizujące technikę jazdy. Dodatkowo, ŁKA uruchomiła własną instalację fotowoltaiczną, która obsługuje zaplecze techniczne, ograniczając zużycie energii konwencjonalnej.

Dostępność i społeczna odpowiedzialność

Celem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej jest zapewnienie równego dostępu do świadczonych usług wszystkim pasażerom na takich samych zasadach, bez względu na ograniczenia związane ze stanem zdrowia lub wiekiem. ŁKA cały czas podejmuje działania zwiększające jakość usług oferowanych podczas podróży, a jej pracownicy regularnie uczestniczą w szkoleniach z zakresu obsługi pasażerów o szczególnych potrzebach.

W 2022 roku Spółka została laureatem międzynarodowej nagrody w dziedzinie dostępności. W programie ZERO PROJECT grono ekspertów ze 180 krajów doceniło ŁKA jako jedyną firmę z Polski. To inicjatywa skoncentrowana na tworzeniu świata bez barier.

ŁKA wspiera też lokalne społeczności, bierze udział w kampaniach społecznych i edukacyjnych, promuje bezpieczne, zrównoważone podróżowanie. Aktywnie uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych i sportowych w regionie, współpracując z instytucjami samorządowymi i organizacjami pozarządowymi.

Ludzie są siłą ŁKA

Za sukcesem ŁKA stoją zaangażowani pracownicy, którzy każdego dnia dbają o punktualność, bezpieczeństwo i komfort pasażerów. To właśnie dzięki nim ŁKA cieszy się wysokim poziomem obsługi, zaufania i uznaniem jako przewoźnik nowoczesny, profesjonalny i przyjazny.

Nie byłoby Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej bez pasażerów i wszystkich osób, które na co dzień wspierają jej działania. ŁKA zbudowała silną społeczność, która uczestniczy w życiu spółki. Poprzez wspólne inicjatywy i aktywność w mediach społecznościowych, ŁKA zawsze jest blisko podróżnych i wszystkich mieszkańców Województwa Łódzkiego.

Kierunek: przyszłość

Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie zwalnia tempa i cały czas rozwija się dla pasażerów. W planach na najbliższe lata są kolejne inwestycje taborowe, rozwój tras Kolejowej Komunikacji Autobusowej, nowe połączenia kolejowe oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, które sprawią, że podróże z ŁKA będą jeszcze bardziej komfortowe.

Już w 2026 roku na tory Województwa Łódzkiego wyjedzie 14 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi Elf-3 produkowane są w bydgoskich zakładach PESA. Nowe trzyczłonowe pojazdy będą osiągać prędkość do 160 km/h i pomieszczą nawet 350 osób, w tym 160 na miejscach siedzących. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej bezpłatne Wi-Fi, miejsca na rowery, gniazdka elektryczne i monitory LCD. Do dyspozycji pasażerów będą specjalne strefy dla rodzin z dziećmi oraz dla osób z niepełnosprawnościami. Nowoczesne jednostki zasilą tabor Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Będą kursować m.in. w powstającym w Łodzi tunelu średnicowym.

To nie koniec dobrych informacji. Województwo Łódzkie we współpracy z ŁKA ogłosiło przetarg na zakup kolejnych 6 pięcioczłonowych pociągów. Każdy z nich będzie mógł pomieścić ponad 500 pasażerów, zostaną wyposażone też w większą przestrzeń do przewożenia rowerów. To kolejna inwestycja w nowoczesny, sprawny i bezpieczny transport w regionie. Nowe pojazdy mają wyjechać na tory najpóźniej do 2029 roku.

Wkrótce o 13 nowych busów powiększy się flota Kolejowej Komunikacji Autobusowej. Dzięki tym zakupom Kolejowa Komunikacja Autobusowa ŁKA będzie dysponowała w sumie 27 busami Mercedes Sprinter i 20 autobusami Solaris Urbino. Ta inwestycja pozwoli obsłużyć kolejne połączenia KKA.

Plany rozwojowe dotyczą również rozbudowy istniejącej infrastruktury kolejowej o nowe zaplecze techniczne. Planowana lokalizacja drugiej bocznicy to zachodnia część Łodzi – tym samym ŁKA będzie mieć dwie bazy do obsługi pojazdów zlokalizowane po obu stronach tunelu średnicowego Łodzi.