O zdrowym powietrzu w szkołach tym razem w Łodzi

piątek, 27 kwietnia 2018

W Łodzi odbyło się międzynarodowe spotkanie partnerów projektu InAirQ mającego na celu sprawdzenie i poprawę powietrza w pomieszczeniach zamkniętych, zwłaszcza w szkołach.

Projekt InAirQ (Ponadnarodowe Działania Dostosowawcze na rzecz Zintegrowanego Zarządzania Jakością Powietrza w Pomieszczeniach Zamkniętych) ma na celu zdefiniowanie wpływu jakości powietrza w pomieszczeniach zamkniętych na stan zdrowia szczególnie podatnej populacji, jaką są dzieci oraz podjęcie działań w celu poprawy zdrowotności środowiska szkolnego w krajach Europy Środkowej. Głównym celem projektu jest zainicjowanie opracowania polityki, działań praktycznych oraz budowanie potencjału na rzecz zmniejszenia negatywnych skutków zdrowotnych jakości powietrza w pomieszczeniach zamkniętych w krajach Europy Środkowej. Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez podjęcie działań ponadnarodowych; polityki i praktycznych działań, które doprowadzą do zmniejszenia zagrożeń dla zdrowia człowieka wynikających z narażenia na zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach zamkniętych.
W projekt zaangażowanych jest 9 partnerów z 5 krajów Unii Europejskiej tj. Hungarian National Public Health Center, jako Partner Wiodący; Municipality of Várpalota (Węgry); Instytut Medycyny Pracy im. Prof. J. Nofera; Województwo Łódzkie (Polska); Slovenian National Institute of Public Health; Primary School Karla Destovnika-Kajuha (Słowenia); Czech National Institute of Public Health (Czechy); SiTI – Higher Institute on Territorial Systems for Innovation; School Foundation (Włochy).

Trzydniowe obrady, jakie odbyły się w Łodzi rozpoczęto wystąpieniem gospodarza – prof. dra hab. med. Konrad Rydzyńskiego, dyrektora Instytutu Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera oraz Jolanty Zięby-Gzik, członka zarządu województwa łódzkiego, czyli przedstawicielki drugiego z polskich partnerów projektu. Podczas spotkania m.in. podsumowano prace projektowe w poszczególnych krajach partnerskich (w tym analizy badań jakości powietrza przeprowadzonych w minionym sezonie grzewczym), zaplanowano działa na kolejne miesiące, jak również – dla zrozumienia kontekstu problematyki – partnerzy projektu odwiedzili jedną ze szkół zaangażowanych w projekt - SP 172 w Łodzi.

(ms)