Odnowa i rozwój wsi

  • Przy załączaniu do wniosku o przyznanie pomocy kopii dokumentów, czy wystarczy aby obok pieczęci „za zgodność z oryginałem” widniała tylko pieczątka osoby upoważnionej do potwierdzenia?
Zgodnie z § 25 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów samorządu województwa (Dz.U.98.160.1073): „Przy sporządzaniu kopii pisma lub dokumentu należy umieścić pod tekstem z lewej strony klauzulę: <<Stwierdzam zgodność z oryginałem>>, a także datę, podpis i stanowisko służbowe osoby stwierdzającej zgodność treści”.
W ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” kopia dokumentu powinna być potwierdzona za zgodność z oryginałem przez notariusza lub Wójta/Burmistrza albo upoważnionego pracownika Urzędu Gminy lub Urzędu Marszałkowskiego.

  • Co będzie głównym czynnikiem decydującym o przyznaniu dofinansowania projektu w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich?
O przyznaniu pomocy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” decydować będzie suma uzyskanych punktów, przyznawanych w procesie weryfikacji złożonych wniosków. Punkty będą przyznawane za poziom bezrobocia w danej gminie, dochód podatkowy gminy przypadający na jednego mieszkańca, wnioskowaną kwotę pomocy oraz spełnienie kryterium regionalnego, które zostanie ogłoszone wraz z informacją o terminie naboru wniosków. Szczegółowe informacje dotyczące wyliczania przyznawanych punktów zawiera projekt Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (dostępne również na naszej stronie internetowej).
Tworzona jest lista rankingowa projektów ubiegających się o dofinansowanie. Aby wniosek znalazł się na tej liście projekt musi uzyskać co najmniej 3 punkty.

  • Czy koszt sporządzenia Planu Odnowy Miejscowości może stanowić koszt kwalifikowalny projektu oraz co powinien zawierać taki plan?
Plan Odnowy Miejscowości jest jednym z niezbędnych załączników wniosku o przyznanie pomocy – podlega więc kwalifikowalności. Stanowić on będzie część kosztów ogólnych, które nie mogą przekroczyć 10% wartości kosztów kwalifikowalnych. Plan taki, zgodnie z projektem Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi musi zawierać następujące elementy:
 - charakterystykę miejscowości, w której realizowana będzie dana operacja,
 - inwentaryzację zasobów służących odnowie miejscowości,
 - ocenę mocnych i słabych stron danej miejscowości,
 - opis planowanych inwestycji w perspektywie co najmniej 7 lat wraz
z określeniem szacunkowych kosztów, w ujęciu chronologicznym.

  • Czy kilka niezależnych od siebie instytucji kultury z terenu jednej gminy może w jednym naborze złożyć wnioski o dofinansowanie swoich projektów?
Zgodnie z § 7 ust.2 projektu Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi  w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 każdy z wnioskodawców może złożyć jeden wniosek o przyznanie pomocy. Należy jednak pamiętać o umieszczeniu planowanych projektów w Planie Odnowy Miejscowości.

  • Czy nabory wniosków o przyznanie pomocy będą przeprowadzane corocznie?
Z informacji uzyskanych w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika jednoznacznie, że nabory będą przeprowadzane co najmniej jeden raz w roku, w ramach dostępnych środków finansowych.

  • Czy w PROW zostały określone maksymalne koszty projektu? Dla przykładu koszt całkowity projektu realizowanego w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” wynosi np. 1 000 000 zł., natomiast z wytycznych zawartych w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich wynika, że kwota pomocy wynosi maks. 75% kosztów kwalifikowalnych, jednak nie więcej niż 500 000zł. Jakie inne źródła finansowania są w tym wypadku akceptowalne?
W Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 nie zostały określone maksymalne koszty projektu. Wysokość pomocy dla jednej miejscowości w okresie realizacji Programu nie może być wyższa niż 500 000 zł. W przypadku złożenia projektów przez różnych beneficjentów w ramach jednej miejscowości, kwota ta ulega podziałowi. Różnicę między kosztami poniesionymi a tymi, które zostaną zrefundowane pokrywa beneficjent ze środków własnych lub innych dopuszczalnych źródeł takich jak Promesa Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego lub Fundusz Kościelny, a także pożyczki, kredyty czy darowizny. Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie zastosować tzw. podwójnego finansowania, tj. pokrywania tych samych wydatków z dwóch różnych źródeł – taka sytuacja jest niedopuszczalna.

  • Jakie dokumenty stanowią potwierdzenie posiadania przez beneficjenta środków na realizację inwestycji?
Odpowiedź na to pytanie jest uzależniona od typu potencjalnego beneficjenta ubiegającego się o pomoc. W przypadku gminy lub instytucji kultury wystarczającym dokumentem jest uchwała budżetowa/plan finansowy lub Wieloletni Plan Inwestycyjny, w którym przewidziane są środki na realizację danej inwestycji. Jeśli chodzi o  pozostałych wnioskodawców to dokumentami takimi są np. promesa kredytu/pożyczki bankowej, wyciąg z rachunku bankowego potwierdzające posiadanie 100% potrzebnych środków lub inne dokumenty potwierdzające zdolność  sfinansowania operacji (np. umowa dotacji).

  • Jak należy wypełnić wniosek o przyznanie pomocy w sytuacji, kiedy gmina będąca wnioskodawcą nie posiada Numeru Identyfikacji Podatkowej lub Numeru Regon?
Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy należy posłużyć się numerem (numerami) nadanym Urzędowi Gminy.

  • Co powinno się znaleźć w punkcie dotyczącym inwentaryzacji zasobów służących odnowie miejscowości w Planie Odnowy Miejscowości?
W punkcie tym należy wskazać aktualne zasoby danej miejscowości dotyczące zarówno sfery społeczno-gospodarczej, jak np. rynek pracy, gospodarka, oświata, itp. oraz sfery przestrzenno-środowiskowej, jak chociażby stan środowiska naturalnego oraz infrastruktura techniczna i drogowa. Należy jednak pamiętać, że każda miejscowość posiada inne zasoby i nie można jednoznacznie określić tego samego schematu dla wszystkich.

  • Czy do Planu Odnowy Miejscowości muszą być dołączone  dwie odrębne uchwały: zebrania mieszkańców i  Rady Gminy? Czy wystarczy tylko uchwała Rady Gminy?
Projekt Rozporządzenia Ministra i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013, określa, że do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się załączniki w postaci uchwał:
-   zebrania wiejskiego lub rady dzielnicy lub rady osiedla w sprawie przyjęcia planu odnowy miejscowości, podjętą dla każdej miejscowości, w której będzie realizowana operacja, a w przypadku gdy w danej miejscowości nie została powołana rada dzielnicy lub rada osiedla – rady miasta oraz
-   rady gminy w sprawie zatwierdzenia planu odnowy miejscowości.

  • Czy Plan Odnowy Miejscowości powinien zawierać opis wszystkich planowanych inwestycji czy jedynie tych, które mają charakter priorytetowy? W jakim charakterze należy przedstawić te inwestycje – w formie opisowej czy tabelarycznej? Czy Plan można modyfikować w miarę upływu czasu?
W Planie Odnowy Miejscowości należy ująć wszystkie inwestycje, które planowane są do realizacji w danej miejscowości. Forma przedstawienia ich w Planie jest dowolna. Plan Odnowy Miejscowości może być modyfikowany, jednak wszelkie zmiany wprowadzone do jego treści wymagają uchwały zebrania mieszkańców oraz uchwały Rady Gminy.

  • Czy możliwa jest realizacja inwestycji polegających na budowie chodników przez organizacje pozarządowe o statusie organizacji pożytku publicznego przy drogach np. powiatowych, wojewódzkich, jeśli nie są właścicielami terenu, na którym chcą zrealizować inwestycję?
W działaniu „Odnowa i rozwój wsi” nie będą finansowane operacje polegające na przebudowie i remoncie dróg, jak również budowie chodników przy drogach, w tym powiatowych, jak i wojewódzkich. Wyjątek stanowią inwestycje związane z kształtowaniem obszarów o szczególnym znaczeniu dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców, sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na ich położenie oraz cechy funkcjonalno - przestrzenne, w szczególności poprzez odnawianie lub budowę placów, parkingów, chodników lub oświetlenia ulicznego. W przypadku, gdy wnioskodawca zamierza realizować operację na nieruchomości niebędącej jego własnością musi posiadać prawo do dysponowania daną nieruchomością przez okres 7 lat od dnia dokonania ostatniej płatności.

  • Czy w ramach działania „Odnowa i rozwój wsi” koszty kwalifikowalne obejmują koszty związane z zakupem maszyn i urządzeń służących utrzymaniu zrealizowanej inwestycji?
Zakup maszyn i urządzeń służących utrzymaniu zrealizowanej inwestycji może zostać zaliczony do kosztów kwalifikowalnych, jednak tylko wówczas, gdy są to przedmioty trwałe i bezpośrednio związane z funkcjonowaniem operacji.

Co w przypadku, gdy w danej miejscowości istnieją trzy rady osiedla, a tylko na jednym będzie realizowana operacja? Kto w związku z powyższym ma podpisać uchwałę w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości? Czy możliwe jest podpisanie uchwały przez przewodniczącego rady osiedla, na którym ma być realizowana operacja wraz z dołączeniem oświadczeń od pozostałych przewodniczących o zapoznaniu się z Planem Odnowy Miejscowości oraz braku zastrzeżeń wobec planowanej inwestycji? Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. Nr 38 poz. 220), do wniosku o przyznanie pomocy dołącza się m. in. Plan Odnowy Miejscowości wraz z uchwałą zebrania wiejskiego lub rady dzielnicy lub rady osiedla w sprawie przyjęcia ww. dokumentu. W przypadku, gdy w miejscowości , w której planowana jest realizacja operacji istnieją trzy rady osiedla, wnioskodawca, do wniosku o przyznanie pomocy może dołączyć uchwałę zebrania rady dzielnicy, w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości podpisana przez przewodniczącego zebrania. Jednak z uwagi na fakt, iż Plan Odnowy Miejscowości dotyczy całej miejscowości, zalecane jest by dokument ten był opracowany przy udziale wszystkich mieszkańców.

  • Czy kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje pozarządowe ubiegające się o dofinansowanie realizacji projektów w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" muszą przeprowadzać przetargi? Jeśli tak, na jaki zapis, którego z aktów należy się powoływać?
Zgodnie z u stawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U.07.223.1655) Ustawę stosuje się do udzielania zamówień publicznych, jeżeli zamówienie jest finansowane z udziałem środków, których przyznanie jest uzależnione od zastosowania procedury udzielenia  zamówienia określonej w ustawie. W związku z tym, przepis zawarty w § 4. ust. 2 pkt l lit b) rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (Dz. U. Nr 38, poz. 220) określa , że koszty uznaje się za koszty kwalifikowalne, jeżeli: dostawy, roboty budowlane i usługi, związane z realizacją operacji zostały nabyte w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, a postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało wszczęte po dniu złożenia wniosku o przyznanie pomocy.

  • Czy koszty projektów planowane do poniesienia przez beneficjenta (np. wkładki do gazet) są kosztami kwalifikowanymi w ramach działania " Odnowa i rozwój wsi"?
Koszty promocji operacji nie będą kwalifikowalne w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi".

  • Czy  Beneficjent może zaplanować wykonanie tablicy i wliczyć jej koszt w koszty kwalifikowalne projektu, czy też tablice zobowiązana jest wykonać instytucja do której delegowane jest wdrażanie działania?
Wykonanie tablic, które beneficjent zobowiąże się umieścić w miejscu realizacji operacji zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. L 386/15 z 23.12.2006 z późn. zm.) mogą być kosztem kwnlifikowalnym w ramach pomocy technicznej PROW 2007–2013. O wsparcie w ramach pomocy technicznej mogą ubiegać się między innymi podmioty, którym zostały delegowane zadania instytucji zarządzającej.

  • Czy w przypadku użytkowania gruntu na zasadach posiadania samoistnego, wypis z rejestru gruntów z adnotacją "władanie na zasadach posiadania samoistnego" może być uznany przez  Instytucję Wdrażającą za wystarczający?
Jednym z załączników do wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi" jest „aktualny dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, na której realizowana będzie operacja". W myśl artykułu 336 Kodeksu Cywilnego, posiadacz samoistny jest posiadaczem rzeczy jeśli faktycznie nią włada jak właściciel. Zgodnie z artykułem 341 Kodeksu Cywilnego, domniemywa się, że posiadanie jest zgodne ze stanem faktycznym, można więc uznać, iż adnotacja "władanie na zasadach samoistnych", dodana do wypisu z rejestru ewidencji gruntów i budynków, określa tytuł prawny do nieruchomości.

Więcej pytań i odpowiedzi można znaleźć na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
(I.EK,MSz,EZ,MJ,SP,PW,PCz)