Łódzka Kolej Aglomeracyjna z każdym rokiem nabiera rozpędu

piątek, 9 lutego 2024

W całym regionie przybywa przystanków, wyremontowanych dworców oraz stacji. W ostatnich latach w aglomeracji łódzkiej, dzięki współpracy Urzędu Marszałkowskiego WŁ z PKP PLK powstały przystanki: Łódź Retkinia, Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Warszawska, Łódź Andrzejów Szosa, Łódź Olechów, Łódź Olechów Wschód, Łódź Olechów Zachód, a także Zgierz Rudunki, Jedlicze k. Zgierza, Pabianice Północne.

Trwa budowa przystanków związanych z powstaniem tunelu średnicowego: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W tegorocznych planach jest również budowa przystanku Łódź Zarzew.

Problemem, którego rozwiązanie nie leży w gestii samorządu województwa, ale władz miejscowości, na terenie których znajdują się stacje kolejowe m.in. miasta Łodzi, jest brak wystarczającej liczby miejsc parkingowych wokół powstających przystanków.

- Przykładem jest linia kolejowa Zgierz – Łódź Widzew przez Stoki. Często auta są zaparkowane na łąkach, czy między drzewami, bo nie ma miejsc parkingowych – mówi Janusz Malinowski, prezes ŁKA. - Jeżeli nie dajemy pasażerowi możliwości bezpiecznego pozostawienia samochodu, to będzie nim podróżował do miejsca docelowego. A chyba wszystkim zależy na tym, aby ograniczyć liczbę aut w miastach.

Łódź jest stacją docelową reaktywowanych połączeń kolejowych m.in. z Drzewicy, Spały czy linii Łódź Widzew-Łódź Chojny (przez Olechów). W najbliższych latach zostaną uruchomione kolejne m.in. z wykorzystaniem tunelu średnicowego - połączenie   z Pabianic przez  Łódź Kaliską i tunel do stacji Łódź Widzew oraz połączenie ze Zgierza przez Łódź Żabieniec i tunel, również do dworca Łódź Widzew.

W ciągu ostatnich 5 lat Łódzkie stało się prekursorem w skali kraju we wdrażaniu innowacyjnych projektów przybliżających kolej mieszkańcom regionu. Ale nie spoczywamy na laurach, o czym świadczą dalsze plany rozwoju ŁKA.  O kolejnych inicjatywach będziemy informować na bieżąco.

fot. Piotr Wajman