Współczesne oblicza szkoły

wtorek, 5 marca 2019

To temat odbywającego się dzisiaj (5 marca 2019) Łódzkiego Kongresu Edukacyjnego. Organizatorem wydarzenia jest  Kuratorium Oświaty w Łodzi, a jego gospodarzem Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Patronat nad spotkaniem kilkuset nauczycieli, dyrektorów szkół, rodziców oraz przedstawicieli administracji oświatowej z całego kraju objęło m.in. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Władze regionu reprezentował Andrzej Górczyński, członek zarządu województwa łódzkiego. Kongres ma na celu promocję kultury pracy szkoły opartej na wzajemnym szacunku i wspólnym dążeniu do rozwoju oraz popularyzację działań nastawionych na poprawę efektów uczenia się uczniów i nauczania.

- Rozmawiając o przyszłości województwa łódzkiego, najczęściej mówimy o młodych obywatelach naszego regionu, którzy dzisiaj zasiadają w szkolnych ławkach – powiedział nam przed rozpoczęciem obrad Andrzej Górczyński. - To oni będą za kilka, kilkanaście lat  kształtować oblicze Ziemi Łódzkiej. Dlatego tak ważna jest dzisiaj jakość ich kształcenia i wychowania w szkołach, dlatego o tym dziś dyskutujemy. Rozmawiamy też o tym, co zrobić, aby uczniowie chodzili do szkoły z przyjemnością – dodał.

W programie kongresu przewidziane jest spotkanie z przedstawicielami kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz wystąpienia ekspertów w obszarze edukacji.

Wykładem o tożsamości polskiej szkoły zainaugurował obrady prof. Andrzej Waśko, Doradca Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Mówił m.in. o wychowaniu w tradycji i wychowaniu do wolności – Nie wiemy, jaka będzie przyszłość. Ona nas zaskoczyła już wiele razy i jeszcze nieraz zaskoczy, dlatego w szkole uczymy tego, co jest dorobkiem dotychczasowych dokonań, co jest niezmienne, co zostało sprawdzone w doświadczeniu praktycznym. To uczciwie możemy przekazać młodym ludziom. Za to możemy ręczyć, ale powinniśmy im też mówić, że przyszłość będą kształtować sami i na tym polega ich wolność.

W programie obrad Łódzkiego Kongresu Edukacyjnego znalazły się również prelekcje o tym, kto to jest samosterowny uczeń i jak spowodować, aby kontrolował on swoje zachowania i swój proces uczenia się oraz w jaki sposób nadać sens pracy domowej ucznia. Pedagodzy dyskutują też, co zrobić, aby uczniowie w szkole uczyli się skutecznie i z przyjemnością.

GS