Umowa na modernizację linii tramwajowej 41 do Pabianic podpisana

czwartek, 5 września 2019
W czwartek (5 września) w Pabianicach marszałek województwa łódzkiego Grzegorz Schreiber wziął udział w uroczystym podpisaniu umowy z wykonawcą modernizacji trasy tramwajowej Pabianice – Łódź. Inwestycja otrzymała wsparcie z Urzędu Marszałkowskiego w łącznej kwocie ponad 99 mln zł.

Przypomnijmy, że projekt pn. „Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice-Ksawerów”, którego całkowita wartość szacowana w 2017 roku wynosiła blisko 146,5 mln zł uzyskał dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 w wysokości, prawie 88 mln zł.

Umowę podpisano w październiku 2017 roku. Po przeprowadzonym przetargu miasto Pabianice zgłosiło problemy związane z realizacją przedsięwzięcia, wynikające ze wzrostu kosztów inwestycji o blisko 28 mln zł. W związku z brakiem funduszy na zwiększenie dofinansowania projektu z budżetu województwa łódzkiego, Urząd Marszałkowski podjął działania umożliwiające jego wsparcie środkami z budżetu państwa. Pieniądze miały pochodzić z „Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Łódzkiego”. Stało się to możliwe po interwencji, kierowanego przez marszałka Grzegorza Schreibera, obecnego Zarządu Województwa Łódzkiego. Dzięki temu uzyskano dodatkowe wsparcie w wysokości, do 10 proc. wydatków kwalifikowalnych.  W efekcie projekt przebudowy linii tramwajowej od granicy Łodzi przez gminę Ksawerów i miasto Pabianice otrzymał dodatkowe dofinansowanie w kwocie blisko 12 mln zł ze środków Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.

W ramach inwestycji przewidziano m.in przebudowę torów, sieci trakcyjnej, sterowania i ogrzewania zwrotnic, budowę przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych wraz z ich dostosowaniem do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Przebudowana ma zostać także pętla tramwajowa, zbudowany  tram-bus pas na ul. Zamkowej, ul. Stary Rynek i części ul. Warszawskiej w Pabianicach.

Przewidziano też stworzenie systemu informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego, budowę parkingu rowerowego bike&ride w rejonie pętli tramwajowej „Duży Skręt” oraz budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Warszawskiej, Stary Rynek i Zamkowej w Pabianicach.

Serwis używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych.
Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Państwa potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.